Чи наражаються водії електромобілів на небезпеку від радіації? Нове дослідження має відповіді

Нещодавнє дослідження, проведене у Німеччині за ініціативи національного агентства з радіаційного захисту, дало чітку відповідь на запитання — чи перетворює сидіння в електрокарі тебе на «антену». У межах дослідження в 11-ти моделях електрокарів вимірювали рівні електромагнітних полів під час руху та заряджання.
Виміри показали: рівень «електросмогу» всередині салону — не вищий, ніж у звичайному авто з ДВЗ. У більшості випадків поля були навіть слабшими, ніж у класичних машинах.
Хоча короткі «сплески» магнітного та електричного поля фіксувалися — під час прискорень, гальмування чи увімкнення електроніки — ці рівні не перевищували гранично допустимих, а піки траплялися переважно в ногах, а не на рівні голови чи торсу.
Що саме вимірювали — і що це означає
Вчені відстежували магнітні й електричні поля у різних частинах салону, зокрема у сидінь «ляльок» із сенсорами, щоб моделювати вплив на людину. Тестували не лише рух авто, але й процес заряджання — як на звичайній «фазі», так і на швидкій DC-зарядці.
Результати: при будь-якому режимі — поле лишалося значно нижчим за ті межі, які вважаються безпечними для здоров’я. Жодних ознак, що електрокар створює «радіаційну пастку» для водія або пасажирів.
Чому раніше звучали побоювання — і чому вони, скоріше, перебільшені
Дехто вказує на дослідження, згідно з якими електромобілі і гібриди мають підвищений рівень низькочастотного випромінювання — і нібито це може означати ризики.
Та варто розуміти: «електромагнітне поле» відрізняється від «іонізуючого випромінювання», яке справді може ушкоджувати клітини. Електрокари дають лише так зване «неіонізуюче» поле — а головні міжнародні дослідження (зокрема від наукових агенцій) переконують, що при рівнях, які фіксують у салонах — загрози немає.
Навіть тривале перебування у салоні EV — не обов’язково означає накопичення шкідливих доз. До того ж, багато компонентів — батареї, проводка — екрановані, із захисним розташуванням.
Що кажуть експерти — і чи варто хвилюватися
За результатами останнього дослідження від німецького агентства, електрокари за рівнем випромінювання — безпечні.
Аналіз, який опублікований на технічній базі, показав — будь-які магнітні поля всередині EV лишаються значно нижчими за нормативи щодо захисту здоров’я.
Отже, занепокоєння щодо «радіації у салоні» — більше з розряду чуток. На сьогодні немає переконливих наукових доказів, що їзда на електрокарі несе підвищену небезпеку для здоров’я через випромінювання.
Страхи — міф, факти — спокій
Електрокари — не «пастка випромінювання». Серйозні дослідження, включно з останнім великим тестуванням 2025 року, не виявили жодних ознак, які б дозволяли говорити про підвищений ризик для водіїв чи пасажирів.
Якщо ти роздумуєш над електрокаром — можеш бути впевненим: науково доведено, що EV не має «таємної» шкідливості через магнітні поля. І страх перед «батарейним випромінюванням» — не аргумент.