Ця автомагістраль бездротово заряджає ваш електромобіль під час руху

A10 motorway у Франції перетворює дорогу на зарядну станцію для електромобілів.
Уявіть собі світ, де ваш електромобіль може заряджати акумулятор так само, як деякі військові літаки: на ходу. Саме це Франція щойно втілила в життя для деяких власників електромобілів. Вздовж 1,5-кілометрової (0,9 милі) ділянки автомагістралі A10 електромобілі можуть заряджатися під час руху за допомогою бездротової технології, вбудованої в дорогу.
Дизайн інфраструктури: дорога як енергетичний вузол
На ділянці 1,5 км траси A10 неподалік Парижа запроваджено першу в світі публічну смугу, що дозволяє електромобілям заряджатися без зупинки — поки вони рухаються.
Система заснована на котушках з мідного дроту, що вбудовані під асфальт і створюють магнітне поле. Автомобіль з відповідним приймачем під днищем може отримувати електроенергію під час руху.
Проєкт називається «Charge While You Drive» і реалізований консорціумом VINCI Autoroutes, Electreon, університетом Université Gustave Eiffel та іншими партнерами.
Інтер’єр: як це стосується автомобіля
Хоча зміни відбуваються переважно в інфраструктурі, автомобілю потрібне обладнання: приймач-кошик під днищем, сумісний з переданою частотою/полярики; відповідне програмне забезпечення для синхронізації з дорожніми котушками.
Сам салон залишається типовим — основна зміна в тому, що заряд відбувається “на ходу”, без зупинки. Це означає, що водій може продовжувати рух, не витрачаючи час на зарядку чи пошук станції.
Технічна частина: швидкість і потужність без кабелів
Система передає електроенергію з середньою потужністю понад 200 кВт і піковою — понад 300 кВт.
Такі показники майже відповідають або перевищують потужність дротових суперзарядок, як-от система Tesla V3/V4.
Це дає можливість великим транспортним засобам — вантажівкам, автобусам — заряджатися в русі, що може значно скоротити час стоянки для зарядки.

На дорозі: як це змінить користування й логістику
Водій електромобіля може пролітати ділянку зарядженою — або принаймні отримувати заряд, що компенсує витрати енергії під час руху. Це зменшує «тривогу пробігу» (range anxiety) та потребу у великих батареях.
З транспортно-логістичної точки зору, для кузовних автомобілів, автобусів або вантажівок така технологія має великий потенціал: менші батареї, менше часу на остановки, підвищення ефективності.
Однак є й виклики — вартість прокладки таких систем, сумісність автомобілів, стандартизація, а також питання обліку та тарифа на зарядку на ходу.
Революція зарядки чи поки демонстрація?
Проєкт електричної дороги на трасі A10 у Франції — це значний технологічний крок уперед. Він демонструє, що заряджання електромобілів може бути без кабелів, без зупинки і з високою потужністю. Проте на практиці перед впровадженням у великому масштабі залишаються питання: як це масштабувати, хто за це платитиме, як адаптувати машини і чи стане це доступним для масового користувача. Якщо всі ці елементи складаються — ми побачимо серйозну трансформацію в електромобільності.