AUTODOSUG
ВСЕ ПРО АВТО

Данія в паніці через китайські електробуси з «kill-switch», які становлять серйозну загрозу

07.11.2025 12:03 • Автор: Autodosug
Данія в паніці через китайські електробуси з «kill-switch», які становлять серйозну загрозу

У Данії розгорілася серйозна ситуація: сотні китайських електробусів, які працюють у громадському транспорті, можуть мати вбудовану можливість дистанційного вимкнення - що створює ризик для безпеки транспортної інфраструктури. 
Компанія Movia – найбільший оператор громадського транспорту Данії – має в експлуатації 469 китайських електробусів, з яких 262 вироблені компанією Yutong. 
Попередні тести в Норвегії показали: у моделях Yutong можлива віддалена взаємодія з системами управління, включно з оновленнями програмного забезпечення — що потенційно дозволяє зупинити автобус під час руху.

Деталі проблеми: що саме дослідили в Норвегії і Данії

Норвезьке транспортне агентство Ruter протестувало два автобуси Yutong у ізольованому середовищі. Виявлено, що через SIM-карти й підключені системи можна теоретично відключити автобус дистанційно. 
Данська влада вже вживає заходів: агенція цивільного захисту та надзвичайних ситуацій (Samsik) працює із Movia, щоб закрити цю «лазейку» в системі до того, як вона буде використана зловмисниками. 
Компанія Yutong відповідає, що дані автобусів зберігаються на серверах Amazon Web Services у Франкфурті, що доступ до них має тільки клієнт-оператор, а компанія дотримується норм ЄС.

Наслідки для громадського транспорту та безпеки

Ризик дистанційного контролю означає, що ключові транспортні засоби можуть бути виведені з ладу — не через механічну проблему, а через програмну чи дистанційну атаку. Це піднімає питання про кібербезпеку у транспорті.
Для Данії це вже не просто технічна проблема — це питання національної безпеки, особливо коли автобусів багато, і вони інтегровані у міську інфраструктуру. 
Окрім цього, ситуація може вплинути на майбутні тендери на закупівлю автобусів та вимоги до виробників: будуть введені жорсткіші правила кібербезпеки, сертифікації й контролю.

Що можна зробити — та чи все втрачено?

Одна з тимчасових заходів, які розглядаються, — відключення SIM-карт в автобусах, щоб виключити можливість віддаленого доступу. Проте це призведе до втрати інших систем: онлайн-обслуговування, моніторингу тощо. 
Оператори також готують майбутні закупівлі з пунктами, що вимагають мінімізації зовнішнього доступу до систем автобусів, внутрішньої ізоляції, локального контролю. 
При цьому важливо: поки не зафіксовано жодного підтвердженого випадку, коли автобус був дистанційно вимкнений. Але потенціал такої дії викликає істотне занепокоєння.

 

Ситуація з китайськими електробусами в Данії — це тривожний сигнал: навіть транспортні засоби, які здаються екологічними та сучасними, можуть мати приховані кібер-вразливості.
Для інших країн і операторів громадського транспорту це урок: перевірка кібербезпеки повинна бути частиною закупівель та експлуатації. І хоча проблема не стосується тільки китайських виробників, саме масштаб і швидкість поширення таких автобусів привернули увагу.
Безпека транспорту — це не тільки рух, а й забезпечення того, щоб рух був надійним і захищеним.